Epson, Pentax og Carl Zeiss på messen

Per Inge Østmoen har sett nærmere på standene til Epson/Profildata og Focus Nordic.
Epson og utskrifter

Når man snakker om fargestyring og utstyr for fargestyring, samt utskriftsteknikker, er det her i landet vanskelig å unngå å snakke om Per Arnfinn Persen, Profildata (skrives ofte Profil Data) og Epson. Per Arnfinn er glad for at forståelsen og interessen for fargestyring er økende blant mange fotografer - og salget av fargestyringsverktøy likeså. På Epson-standen på Fotomessen, får du virkelig sett på det ypperste som finnes, fra Spyder og ColorMunki til Eizo og Epson. Det er mange som mener at det er Eizo man ser på, dersom størst mulig fargenøyaktighet fra en skjerm er ønsket.

- Ta en titt selv, her er det meste av high end skjermer, kalibreringsverktøy og fotoskrivere samlet. Når vi kjøper dyre og fine objektiver og kameraer, er det lurt å også legge litt penger i at de andre leddene i kvalitetskjeden skal holde følge.

Hos Profildata får du god veiledning ønsker du å bruke penger også på dette leddet i kvalitetskjeden.

På Epson-standen kan du også vinne et Morten Qvale-bilde til en verdi av 50.000 kroner. Vinneren trekkes ut søndag klokken 16.00.

Pentax

Det lar seg vanskelig benekte at Pentax har en lavere markedsandel enn de to store - Canon og Nikon. En følge av den situasjonen er at de lett undervurderes som en kvalitetsleverandør, noe som strengt tatt er litt urettferdig. Pentax har absolutt kapable produkter, eksempelvis speilreflekskameraet K5 som til en pris av under 10 400 kroner for bare huset tilbyr støv- og fuktbeskyttet konstruksjon med 77 pakninger, syv bilder i sekundet og videofilming med full HD på 1920 x 1080 piksler. Pentax har mange gode objektiver også, fra vidvinkel/normalsiden har Pentax SMC-DA 16-50mm F2.8 ED AL IF SDM til 8000 kroner. Dette er skikkelig kvalitet, lyssterkt og selvsagt værtettet. Skulle ikke det være kraftig nok vidvinkel, leveres også SMC-DA 12-24mm F4.0 ED AL til 8995 kroner. Pentax har ingen 70-200 zoom, men de har en SMC-DA 50-135mm F2.8 ED IF SDM og fastobjektivet SMC-DA 200mm F2.8 ED IF. Når de tillegg har på sitt program makro- og portrettobjektivet SMC-D FA 100mm F2.8 makro WR og det langet teleobjektivet SMC-DA 300mm F4.0 ED IF, ser det ut til at den eneste relative "mangelen" i Pentax' objektivutvalg er fraværet av et superlyssterkt 300mm 2.8. Om ikke et kamerasystem i denne klassen og bildebrikke på 15.7 x 23.6 mm er tilstrekkelig, har Pentax nettopp kommet med et 40-megapiksels 645 med 33 x 44 millimeters bildebrikke. Alt dette kan du se på importør Focus Nordic's stand på fotomessen.

Carl Zeiss

Det sies ofte at "pirat-" eller tredjepartsobjektiver ikke har den samme kvalitet som den beste originaloptikken. Det stemmer nok nesten alltid når tredjepartsoptikken konkurrerer på pris, i alle fall når det gjelder mekanisk holdbarhet og slitestyrke, og i mange tilfeller også angående optisk kvalitet. Men, Carl Zeiss er et stort og viktig unntak fra denne regelen. Selv om det er japanske Cosina som lager objektivene er det neppe av hensyn til pris at dette skjer, og spesifikasjonskravene er tydelig på skikkelig håndverksnivå. Zeiss konkurrerer nemlig ikke på pris, men på kvalitet. Det ekstremt gode vidvinkelobjektivet Distagon 21mm 2.8 koster for eksempel 13 000 kroner i utsalg, og Carl Zeiss Macro Planar 100mm 2.0 koster 14 000. Av andre brennvidder som Zeiss leverer til Canon og Nikon kan nevnes 50mm 1.4 til 4000, 85mm 1.4 til 8000, 35mm 2.0 til 7500 kroner. Det er verd å nevne at både Canon- og Nikonutgavene har manuell fokus, men de er også utstyrt med elektronisk blenderoverføring og gir fokusinformasjon både akustisk og visuelt hvis fotografen stiller dette inn på kameraet. Det er altså bare autofokusering som "mangler." For fotografer som stiller svært høye krav, er det ofte andre ting enn autofokus som betyr mer.

Per Inge Østmoen  - Zeiss 100mm 2.0 Macro
Zeiss 100mm 2.0 Macro
Per Inge Østmoen
Bildet er tatt gjennom det nevnte Zeiss-objektivet på blender 2.0
Per Inge Østmoen  -
Per Inge Østmoen
Bildet viser Pentax' 300mm 4.0, et ubetinget kvalitetsobjektiv
Per Inge Østmoen  - Per Arnfinn Persen viser noen av sine fargestyringsverktøy
Per Arnfinn Persen viser noen av sine fargestyringsverktøy
Per Inge Østmoen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu